آلودگی نوری خطر ابتلا به آلزایمر را دو برابر می‌کند!

مطالعه‌ای جدید که در مجله Frontiers in Neuroscience منتشر شده است، نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض نور مصنوعی در شب (ALAN) می‌تواند به‌طور قابل توجهی خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را افزایش دهد. این مطالعه بررسی می‌کند که چگونه مغز به نور شبانه واکنش نشان می‌دهد و نشان می‌دهد که ALAN می‌تواند ریتم‌های شبانه‌روزی بدن، یعنی ساعت داخلی که خواب و دیگر عملکردهای حیاتی را تنظیم می‌کند، مختل کند. اختلال در این ریتم‌ می‌تواند منجر به مشکلات عصبی از جمله بیماری آلزایمر شود.

این تحقیق نشان می‌دهد که ملاتونین، هورمونی که برای تنظیم خواب بسیار مهم است، تحت تاثیر نور مصنوعی قرار می‌گیرد و سرکوب می‌شود و این موضوع توانایی مغز برای پاکسازی پروتئین‌های مضر مرتبط با بیماری آلزایمر را تحت تاثیر قرار می‌دهد . در واقع قرار گرفتن مداوم در معرض نور مصنوعی در شب، کیفیت خواب و مکانیسم‌های مغز برای حذف پروتئین‌های سمی بتا-آمیلوئید را مختل می‌کند. این پروتئین‌ها در طول زمان تجمع یافته و پلاک‌هایی را تشکیل می‌دهند که از ویژگی‌های کلیدی بیماری آلزایمر محسوب می‌شوند.

این مطالعه همچنین مناطقی را که دارای سطوح بالاتری از آلودگی نوری شبانه هستند شناسایی کرده و تأکید می‌کند که افرادی که در محیط‌های شهری زندگی می‌کنند، به دلیل قرار گرفتن مداوم در معرض نور مصنوعی، در معرض خطر بیشتری هستند.

علاوه بر افزایش خطر ابتلا به آلزایمر، آلودگی نوری شبانه با مشکلات دیگر سلامتی از جمله بیماری‌های قلبی-عروقی و چاقی نیز مرتبط است. “شیوع بیماری آلزایمر (AD) در قرن گذشته افزایش یافته که می‌توان آن را به طول عمر بیشتر و البته طول عمر سالم بیشتر نسبت داد، اما محیط نیز مهم است.”

محققان توصیه می‌کنند که برای محافظت از مغز در برابر آسیب‌های احتمالی ناشی از قرار گرفتن طولانی‌مدت در معرض نور شبانه و بهبود کیفیت خواب، از پرده‌های ضخیم استفاده شود، استفاده از دستگاه‌های الکترونیکی قبل از خواب محدود شود و میزان نور داخلی کاهش یابد.

منابع:
[۱] Frontiers in Neuroscience. Outdoor nighttime light exposure (light pollution) is associated with Alzheimer’s disease
[۲] The Scientific World Journal. Neurobiology, Pathophysiology, and Treatment of Melatonin Deficiency and Dysfunction

دیدگاه‌ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *